En regnfull høstdag midt under pandemien samlet Chemfriendly en knippe folk for å diskutere fenomenet chemsex og hvordan man skal forstå det. Er det en særegen form for homokultur, eller er det plain praksis å ha sex rusa?
– Chemsex er som et dragshow, sier Kristian Møller, postdokstipendiat ved IT Universitetet i København.
– Du har lokalene, scenen, belysningen og lydanlegget. Rus, dvs. alkohol, serveres i baren, mens drag queens opptrer for publikum. Førstnevnte er i seg selv skeive symboler, gjenkjennbare fra skeiv historie. Mange skeive utelivsgjester har vært ute på byen et sted der drag queens har opptrådt. Drag queens hyller, parodierer og utfordrer kjønnsroller, og humoren er ofte seksualisert.
Ifølge Møller spiller seksuelle symboler og uttrykk en viktig rolle på arenaer der skeive menn sosialiserer, og er et kjennetegn på den viktige rolle seksualiteten spiller i hvordan vi danner fellesskap med hverandre.
Publikum utgjør også et viktig element i et dragshow. Selv om vi ofte ler fordi det vi ser er morsomt, ler vi også, eller roper av glede og entusiasme, for å bidra til å skape en stemning.
På samme måte har alle elementene i en chemsex-setting en intern logikk. Du har lokalene, belysningen og lydanlegget. Pornofilmene som spilles fra diverse skjermer, og sjekke-appene som tas frem i ny og ne for å se om det er noen spennende menn i nærheten. Ulike illegale rusmidler er nøye valgt ut for å bidra hver på sin måte, gjennom de særegne rusopplevelsene de gir. Noe som bidrar til å intensivere seksuell, men også sosial nytelse. Sexleketøy og lær- og annet fetisj-utstyr, ofte med kjente merkevarenavn, kan være symboler, gjenkjennbare fra skeiv historie.
– Alt dette, forteller Møller, kommer sammen for å skape en stemning og felles identiteter, og for å maksimere nytelsen og den gode følelsen.
Rusforskning er dypt forankret i epidemiologisk og behandlingsforskning. De fleste forbinder derfor ikke dragshow med sexfester der menn som har sex med menn inntar illegale rusmidler for å ha sex sammen, slik Møller gjør. Sex og rus bringer gjerne tankene inn på overdoser, seksuelt overførbare infeksjoner og overgrep.
Men for Møller var det ikke helse og skader som var målet for forskningen, men kulturen. Det er det visuelle og den performative siden ved chemsex han er opptatt av.
For å forstå chemsex må man også forstå kulturen fenomenet inngår i.